Sunday, January 20, 2008

Kiamat Sudah Dekat 2 - Tsunami

Gambar di atas adalah rekaan semata-mata

Oleh:
Ahmad Saifuddin Amran
Tahun 2, Fakulti Perubatan
Jordan University of Science and Technology

Pendahuluan

Tiga hari selepas tragedi gempa bumi terdahsyat di Lautan Hindi berukuran 9.3 pada skala Richter, satu dunia gempar apabila terdapat dakwaan yang menyatakan bahawa paksi Bumi telah beranjak. Berikut adalah petikan berita dari akhbar Times Online bertarikh 29 Disember 2004,

Sumatra is thought to have moved by as much as 120ft and the Earth to have shifted on its axis.
The earthquake responsible for the Asian tsunami was so powerful that it changed the local geography, shifting islands and the mainland of Sumatra by as much as 120ft, American seismologists said yesterday.
The energy released by the quake was so huge that it may even have caused the Earth to wobble on its axis. Geophysicists are calling it a megathrust, the term used for the most powerful of changes in the Earth’s surface. Pressure built up over nearly two centuries was released in a single snap. Baca seterusnya

Belum pun masyarakat dunia reda dari trauma akibat bencana maha dahsyat yang baru saja terjadi, ditambah lagi dengan dakwaan bahawa paksi Bumi telah beranjak dari sudut yang asal. Masing-masing (terutama di kalangan umat Islam) membuat andaian bahawa tidak lama lagi pasti matahari akan terbit dari Barat, dengan kata lain kiamat sudah dekat!

Ramai yang tidak sedar perkara ini cumalah propaganda yang tidak didasarkan dengan fakta yang kukuh. Sudah resmi akhbar, asalkan dapat melariskan jualan langsung tidak peduli dengan nilai kebenaran sesebuah berita. Tambahan pula, masyarakat awam keliru antara hipotesis dengan fakta. Sekiranya anda meneliti ayat dalam berita tersebut, ayat-ayat yang dinyatakan hanya dalam bentuk andaian dan hipotesis. Bukan fakta dan kajian.

Bukan saya mahu menafikan Hari Kiamat. Ya, Hari Kiamat kian hampir. Tapi jangan pula pandai-pandai menokok-nambah dari berita yang asal. Berita yang asal menyatakan paksi Bumi mungkin sudah berganjak. Jangan menambah-nambah mengatakan esok matahari terbit dari Barat pula!

Chandler Wobble

Bentuk sfera Bumi sebenarnya tidak betul-betul sfera. Menurut hukum fizik, objek yang tidak sfera tidak hanya berputar pada satu paksi. Bumi juga sebenarnya tidak berputar dengan stabil pada paksinya. Kutub Bumi menyimpang dalam bulatan kasar berdiameter kira-kira 10 meter setiap 433 hari. Dengan kata lain, garis lintang mengalami sedikit perubahan sebanyak 0.7 arka saat (arcsecond) iaitu kira-kira 15 meter pada permukaan Bumi. Fenomena ini dinamakan Chandler Wobble. Sebarang perubahan jisim Bumi, sistem cuaca dan pergerakan arus laut akan memberi kesan terhadap wobble ini.

Secara mudahnya, Chandler Wobble bleh dianalogikan dengan putaran gasing yang semakin perlahan. Kita dapat lihat gasing itu tidak lagi berputar pada paksi yang tetap. Sebarang perubahan pada Chandler wobble dapat diukur - bayangkan sebatang pen yang sangat besar ditebuk pada kutub Selatan Bumi sehingga menembusi ke kutub Utara. Kemudian bayangkan pula di atas kutub Utara itu, ada sebuah pangkalan angkasa lepas yang dilengkapi kertas graf dan pergerakan pen tersebut dilukis pada graf itu. Kita akan dapati selepas sehari, lukisan yang terbentuk pada graf adalah berbentuk bulatan dan bukannya titik. Hal ini kerana putaran wobble Bumi pada paksinya.

Gambarajah di atas menunjukkan pergerakan sebenar paksi Bumi relatif kepada Kutub Utara (90N) iaitu persimpangan paksi X dan Y dari Januari 1996 sehingga Disember 2000. Klik pada gambar untuk melihat animasi graf.

Kelajuan Putaran Berubah

Richard Gross, seorang ahli geofizik di Jet Propulsion Laboratory milik NASA telah membuat kajian berkenaan fenomena gempa bumi tersebut dan mengeluarkan beberapa kenyataan hasil dari kajian itu. Beliau melakukan simulasi untuk melihat kesan coseismic ke atas putaran Bumi pada 26 Disember dengan menggunakan model PREM yang bercirikan elastik seperti Bumi dan Harvard centroid-moment tensor solution sebagai punca gempa bumi. Keputusannya:
  • Perubahan tempoh dalam sehari : -2.676 mikrosaat
  • Peningkatan pergerakan latitud : -0.670 mili arkasaat
  • Peningkatan pergerakan longitud : 0.475 mili arkasaat
Keputusan ini memberi maksud bahawa tempoh satu hari telah menjadi lebih pendek sebanyak 0.0000027 saat. Dengan kata lain, Bumi mengambil masa selama 1000 tahun untuk berbeza dengan jam sekadar satu saat. Menurut Richard Gross, tempoh putaran lengkap Bumi dipengaruhi oleh pelbagai faktor antaranya perubahan tiupan angin dan arus laut. Perubahan tiupan angin sebenarnya memberi kesan yang lebih besar ke atas tempoh waktu dalam sehari sehingga 300 kali ganda kesannya daripada kesan yang dihasilkan oleh gempa bumi tadi.

Gempa bumi boleh mengubah kelajuan putaran Bumi kesan dari pertemuan dua plat Bumi yang mengurangi ukurlilit garisan khatulistiwa Bumi sebanyak beberapa milimeter dengan cara menolak masuk bahan-bahan tumpat ke dalam Bumi. Secara tidak langsung juga, ukuran jejari khatulistiwa Bumi berubah sebanyak beberapa milimeter.

Penutup

Hipotesis yang menyatakan bahawa gempa bumi yang berlaku menyebabkan paksi Bumi berubah memang benar. Akan tetapi, perubahan tersebut tidak besar jika dibandingkan dengan tiupan angin dan pasang surut Bumi. Bagaimana pun, hal itu tidak bererti kita perlu berasa lega kerana tanda-tanda besar Hari Kiamat belum lagi muncul. Sama ada Hari Kiamat sudah hampir atau tidak, setiap manusia itu pasti akan mati. Bersedialah menghadapi mati, dan bukannya bersedia menghadapi Hari Kiamat.

Untuk siri Kiamat Sudah Dekat yang akan datang, inshaAllah saya akan menjelaskan kesahihan tentang satu emel yang mengatakan terdapat planet yang akan melanggar Bumi.

Wallahua'lam.

Rujukan

1. Times Online - How earthquake jolted the planet
2. ABC Online - Mystery of wobbly Earth solved
3. How Stuff Works - What is the Chandler wobble?
4. Wikipedia - Chandler wobble
5. The 2004 Indonesian Earthquake and Earth's Rotation
6. Scientific American - Did the earthquake that spawned the recent Indian Ocean tsunami affect the earth's rotation?

2 comments:

Anonymous said...

Rupanya sdr Saifuddin dh ada artikel... lmbt baca - sy tsalah komen dlm artikel kiamat-marikh - (sy sertakan url ttg e/quake Dec 04 ni) wallahua'lam wassalamu'alaikum...

Ahmad Saifuddin Amran said...

Tak mengapa. Saya pun setelah 4 tahun peristiwa tu berlalu, baru dapat tahu hakikat sebenarnya. Anyway terima kasih dengan perencah tambahan tu.