Wednesday, December 24, 2008

Kondomisasi Gagal di Amerika Syarikat


Kondom masih menularkan HIV/AIDS kerana virus itu boleh menembusi pori-pori kondom. Di Amerika Syarikat (AS) terjadi kegagalan program kondom untuk menghindari AIDS, kerana para pemakai kondom masih tertular AIDS. Akhirnya kondom tidak dikempenkan lagi di AS. Ironisnya, di negara kita justeru dipromosikan.

Penelitian atas lima jenama kondom, dilaporkan dalam British Journal of Medicine Julai 11, 1987, menunjukkan kadar kegagalan 26% berpunca dari pecah (rupture) atau rosak (spillage) dengan sendirinya. Dan dalam New England Journal of Medicine Mac 23, 1989 turut melaporkan, kadar kegagalan kondom dalam mencegah kehamilan pada wanita dibawah umur 25 tahun mencecah 10-30%

Menurut H Jafe dari Pusat Pengendalian Penyakit Amerika Syarikat atau United State Center of Diseases Control (US CDC) menyatakan, kondomisasi yang dijalankan sejak tahun 1982 terbukti gagal. Evaluasi pada tahun 1995 amat mengejutkan apabila angka kematian akibat AIDS menduduki tangga pertama, mengatasi penyakit jantung dan kanser di AS.

32 000 PINHOLES PER CONDOM

Kondom memiliki 32 000 cacat mikroskopik (pinholes) dan kebocoran 30%. Kondom memiliki pori-pori 1/16 mikron dalam keadaan tidak meregang, jika meregang pori-pori akan membesar. Sementara itu, ukuran virus HIV/AIDS 1/250 mikron. Jauh lebih kecil berbanding pori-pori kondom. Virus HIV mampu melaluinya semudah duit syiling sepuluh sen masuk ke jaring basketball. [Gambar adalah alat yang digunakan untuk mengenalpasti cacat mikroskopik pada kondom]

Kondom juga dinilai sebagai alat pencegah kehamilan yang tidak baik (mencatat kegagalan 15% pada penggunaan tahun pertama) dan tiada perlindungan terhadap chlamydia atau HPV (Human Papilloma Virus).

Kerana itu, pakar AIDS dari Harvard AIDS Institute, Amerika Syarikat, J Mann sejak 1995, tak lagi menganjurkan program kondomisasi. Rekomendasi ini diikuti para pakar lainnya dan pemerintah AS hingga sekarang.

NASIHAT DARI PEMIMPIN AGUNG DUNIA

Pada zaman Saidina Umar bin Khattab menjadi Amirul Mukminin, terjadi gempa besar di salah satu wilayah kekuasaannya yang sangat hebat dan luas sehingga mengorbankan banyak jiwa.

Umar mendatangi wilayah tersebut, bersua dan mengumpulkan para penduduknya. Kalimat yang pertama muncul dari bibir Umar bin Khattab bukanlah ucapan takziah. Dan bukan juga rasa simpati. Pernyataan pertama yang keluar dari Umar bin Khattab justeru ajakan untuk memuhasabah diri.

“Wahai semua dari kalian, apa yang telah kalian perbuat? Maksiat apa yang telah kalian lakukan, sehingga Allah menurunkan peringatan sedemikian rupa? Hingga Allah menurunkan musibah begini dahsyatnya?” Itulah ucapan Umar pada penduduknya.

Pernyataan serupa selayaknya kita tanyakan pada diri kita, pada seluruh penduduk dunia, para umara dan pemerintah kerajaan, kelalaian apa yang telah kita lakukan sehingga Allah Swt. mendatangkan virus serta pelbagai penyakit bertubi-tubi?

World Largest Condom- Apabila akal berada di atas landasan Wahyu?

Kerana itu, saya tersenyum dan gembira ketika mendengar seruan pimpinan Parti Islam Se-malaysia (PAS) supaya menguatkuasakan hukum Allah Swt. di Malaysia. La taqrabuzzina. Banteras perzinaan (seks bebas, perselingkuhan, penyimpangan psikoseksual lainnya). Saya setuju sekali. Sangat setuju.■

Oleh: Aizatnur @ Malaydentist

Rujukan:

[1] Are Condoms Foolproof,
[2] Dr Lo’Lo’ http://drlolo.wordpress.com/2006/06/18/30/
[3] Condoms and AIDS prevention,
[4] Medical News Today,
[5] Validation of a Corona Discharge Technique to Test Male Latex Condoms for Pinhole Defects
[6] World AIDS Day